αναδημοσίευση από αυτοδιοικηση.gr |
Μάλιστα, καθώς οι δύο επιθεωρήτριες κάνουν λόγο για «υψηλό βαθμό δυσλειτουργίας και κακοδιαχείρισης των υπηρεσιών του ΕΣΔΚΝΑ, δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά για την ικανότητά του να εκπληρώσει το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε, ήτοι τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής», δημιουργούνται νέα ερωτηματικά γιατί τόσο η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών όσο και η νέα επιμένουν όχι μόνο να διατηρούν παρατύπως τη σημερινή διοίκηση του ΕΣΔΚΝΑ και δεν προχωρούν άμεσα στη σύσταση του νέου φορέα ΦΟΣΔΑ (να σημειωθεί ότι αρμόδιος από τη σημερινή πολιτική ηγεσία είναι ο υφυπουργός Πάρις Κουκουλόπουλος) αλλά αναγορεύουν τον Ενιαίο Σύνδεσμο σε βασικό «εταίρο» αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Επιπλέον εντύπωση προκαλεί η «διαπλοκή» μεταξύ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και του ΕΣΔΚΝΑ, καθώς ο νομικός συνεργάτης του Συνδέσμου και εμπλεκόμενος, σύμφωνα με το πόρισμα, στις υποθέσεις κατασπατάλησης εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, Ευάγγελος Χατζηγιαννάκης, είναι και νομικός σύμβουλος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης!
Δύο έργα της ΒΑΛΚΑΤ ΑΕ
Το πόρισμα αφορά την εξέταση της νομιμότητας των διαδικασιών ανάθεσης παρακολούθησης της εκτέλεσης, παραλαβής και πληρωμής των έργων (με ανάδοχο τη ΒΑΛΚΑΤ ΑΕ):
(1) «Κατασκευή Νοτιοανατολικής Εισόδου της Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Δυτικής Αττικής» και
(2) «Ανακατασκευή Κύριας Οδού πρόσβασης στο ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής».
Μάλιστα, οι δύο επιθεωρήτριες κάνουν λόγο για μη νόμιμες συμβάσεις ενεχυρίασης-εκχώρησης που συνήψε η ALPHA BANK (υποκατάστημα λεωφ. Ηρακλείου) με την ανάδοχο των δύο έργων, τη ΒΑΛΚΑΤ ΑΕ.
Απόδοση ποινικών ή όχι ευθυνών
Όσον αφορά στην αναζήτηση ευθυνών, όπως λένε οι δύο επιθεωρήτριες στην έκθεσή τους (351/Α/2011) δεν αναζητούνται πειθαρχικά αδικήματα, καθώς έχει παρέλθει η διετία από την τέλεσή τους και έχει επέλθει παραγραφή. Ωστόσο, ζητούν να αποσταλεί η έκθεση επιθεώρησης στο Πταισματοδικείο Αθηνών (10ο Προανακριτικό Τμήμα) και στον αρμόδιο εισαγγελέα Εφετών Αθηνών προκειμένου να διερευνηθεί η τέλεση τυχόν αξιόποινων πράξεων.
Εμπλεκόμενα πρόσωπα
Οι δύο επιθεωρήτριες Περιβάλλοντος-Δημόσιας Διοίκησης κατονομάζουν 18 πρόσωπα διοίκησης και προϊσταμένους των εμπλεκόμενων υπηρεσιών του ΕΣΔΚΝΑ στο χρονικό διάστημα εξέλιξης των ελεγχόμενων έργων (31/10/2003-28/2/2011).
Ανάμεσα σε αυτά, ο δήμαρχος Κηφισιάς και νυν πρόεδρος της απερχόμενης εδώ και καιρό, αλλά όχι αντικατασταθείσας διοίκησης του ΕΣΔΚΝΑ Νίκος Χιωτάκης, ο πρώην δήμαρχος Ηρακλείου και τ. πρόεδρος του ΕΣΔΚΝΑ Γιώργος Μαστοράκος, αλλά και ο νομικός συνεργάτης του ΕΣΔΚΝΑ και νομικός σύμβουλος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής Ευάγγελος Χατζηγιαννάκης.
Συμπεράσματα για το έργο (1)
Σύμφωνα με την έκθεση των επιθεωρητριών Άννα Σούλια και Στυλανιανή Βαθρακοκοίλη, οι οποίες έκαναν αυτοψία στο έργο που βρίσκεσαι στο ΧΥΤΑ Άνω Λιοσίων και διαπίστωσαν ότι «γενικά το έργο είχε τη μορφή εγκατάλειψης και καταστροφής και σήμερα δεν είναι σε χρήση, παρά το γεγονός ότι δημοπρατήθηκε με την επίκληση του κατεπείγοντος χαρακτήρα του», μεταξύ άλλων, στα 33 συμπεράσματα-καταπέλτη:
- Τα συμβατικά τεύχη δημοπράτησης δεν ελέχθηκαν από αρμόδιο μηχανικό και φέρουν μόνο θεώρηση του προϊσταμένου της ΔΔΑΑ (Διεύθυνση Διάθεσης Απορριμμάτων και Αποκαταστάσεων) και μονογραφή υπαλλήλου της, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εξακριβωθεί εάν ελέχθηκαν και από ποιον τα συμβατικά τεύχη δημοπράτησης του έργου (διακήρυξη, σχέδια, προϋπολογισμός, τιμολόγια κ.λπ.), ώστε να επιτυγχάνεται η τεχνικά αρτιότερη και οικονομικά συμφέρουσα εκτέλεση λειτουργικού έργου.- Δεν αιτιολογείται η οικονομική απόκλιση κατά 41.300 ευρώ μεταξύ του ποσού του συμβατικού τεύχους του προϋπολογισμού της μελέτης ύψους 601.741 ευρώ με ΦΠΑ, και του ποσού του προϋπολογισμού δημοπράτησης του έργου ύψους 560.441 ευρώ με ΦΠΑ.
- Δεν ορίστηκε στη διακήρυξη του έργου η συμμετοχή στη δημοπρασία εργοληπτικών επιχειρήσεων κατηγορία έργων οδοποιίας, εκτός της κληθείσας 1ης τάξης Η/Μ εργοληπτών.
- Στα συμβατικά τεύχη του προϋπολογισμού και του τιμολογίου του έργου έχουν συμπεριληφθεί ενάριθμα νέα άρθρα (άρθρα 13, 14 & 16), ενώ αφορούν προμήθειες (εξοπλισμός γραφείου, P/C, προγράμματα λογισμικού κ.λπ.), που εμπτίπτουν στις διατάξεις περί προμηθειών (ΕΚΠΟΤΑ, ΠΔ 28/80) και όχι στις διατάξεις του Ν.1418/84 περί δημοσίων έργων. Συνέπεια αυτού είναι η οικονομική επιβάρυνση του αντικειμένου των προμηθειών με ποσοστό 28% εργολαβικό όφελος που αφορά στις περιπτώσεις των έργων, κατά παράβαση των διατάξεων του ΕΚΠΟΤΑ.
- Το ποσό των 591.168,20 ευρώ της προσφοράς της μειοδότριας εταιρείας, παρά την έκπτωση 2%, ξεπερνά το ποσό δημοπράτησης (προϋπολογισμός του έργου), που ανέρχεται σε 560.441 ευρώ με ΦΠΑ, κατά 30.727,20 ευρώ, γεγονός που δεν αιτιολογείται ούτε και εντοπίστηκε στη συνέχεια.
Επίσης, οι κυρίες Σούλια και Βαθρακοκοίλη κάνουν λόγο για ατασθαλίες στις πληρωμές του λογαριασμών του έργου (πιστοποιήσεις, τιμολόγια, συμβάσεις ενεχυρίασης, ασφαλιστική ενημερότητα από το αρμόδιο υποκατάστημα του ΙΚΑ, απόδοση κρατήσεων ΙΚΑ). Για παράδειγμα:
Όπως σημειώνουν οι επιθεωρήτριες, «ο ΕΣΔΚΝΑ εξόφλησε το σύνολο του εργολαβικού ανταλλάγματος του έργου συνολικού ποσού 99.189,94 ευρώ, δεν υπήρξαν πληρωμές ταυτάριθμων λογαριασμών, στον ανάδοχο και στην ALPHA BANK, ενώ καταβλήθηκε στην ALPHA BANK ποσό του εργολαβικού ανταλλάγματος 196.570,07 ευρώ το οποίο αφορούσε τον 30 λογαριασμό του έργου, και όχι τον ενεχυριασθέντα 2ο λογαριασμό ποσού 555.397,82 ευρώ.
»Επίσης το ποσό που καταβλήθηκε αχρεωστήτως στην ανάδοχο και αφορούσε τον φερόμενο 5ο λογαριασμό μη πιστοποιημένο, τακτοποιήθηκε οικονομικά μετά την υποβολή του 5ου πιστοποιημένου λογαριασμού του έργου».
Η, δε, διοίκηση του ΕΣΔΚΝΑ δεν προέβη ποτέ σε ενέργειες για τη διακρίβωση των συνθηκών έκδοσης και διακίνησης και σκοπιμότητας των δύο παραπάνω λογαριασμών.
Συμπεράσματα για το έργο (2)
Σύμφωνα με την έκθεση των επιθεωρητριών Άννα Σούλια και Στυλανιανή Βαθρακοκοίλη, μεταξύ των 23 συμπερασμάτων-καταπέλτη για το συγκεκριμένο έργο:
- Η χορηγηθείσα μελέτη του έργου, που συντάχθηκε από ιδιωτικό γραφείο, δεν ελέγχθηκε από επιβλέποντα μηχανικό. Τα, δε, συμβατικά τεύχη του έργου (τιμολόγιο, μελέτη, προϋπολογισμός, ΕΣΥ κ.λπ.) δε φέρουν στοιχεία ελέγχου και θεώρησης από τη διευθύνουσα υπηρεσία και δε διακριβώνεται βάσει ποιων εγκεκριμένων σχεδίων και τευχών προχώρησε η υλοποίηση του έργου.
Όπως σημειώνουν οι δύο επιθεωρήτριες, οι επιπλέον απαιτήσεις της ALPHA BANK ποσού 1.550.327,25 ευρώ και αφορούν στα δύο έργα δεν νομιμοποιούνται, καθόσον αφορούν σε μη νόμιμες συμβάσεις ανεχυρίασης.
Προτάσεις του ΣΕΕΔΔ
Σύμφωνα με τις προτάσεις των κυριών Άννα Σούλια και Στυλανιανή Βαθρακοκοίλη, μεταξύ άλλων:
1. Ο ΕΣΔΚΝΑ θα πρέπει να προβεί στις ενδεδειγμένες ενέργειες για τη διασφάλιση των συμφερόντων του, όσον αφορά στις διοικητικές πράξεις των οργάνων διοίκησης και των υπηρεσιακών του οργάνων, καθώς και των απαιτήσεων τρίτων, που αφορούν στα ελεγχθέντα έργα, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο διπλών πληρωμών των έργων.
2. Να εκδοθεί εντολή επιθεώρησης-ελέγχου στο Δήμο Άνω Λιοσίων, με αντικείμενο τη νομιμότητα της σύμβασης εκχώρησης που υπεγράφη μεταξύ της ΒΑΛΚΑΤ ΑΕ, του ΕΣΔΚΝΑ και του Δήμου Άνω Λιοσίων, στο πλαίσιο των απαιτήσεων ποσού 466.000 ευρώ του ΕΣΔΚΝΑ από τη ΒΑΛΚΑΤ ΑΕ.
3. Να αποσταλεί απόσπασμα της έκθεσης των επιθεωρητριών που αφορά στις πληρωμές των λογαριασμών των δύο έργων στο Υποκατάστημα ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Άνω Λιοσίων-Καματερού, στο οποίο είχαν απογραφεί τα δύο έργα προκειμένου να προβεί στις κατά νόμο ενέργειες για την είσπραξη των οφειλομένων από την ανάδοχο εταιρεία ασφαλιστικών εισφορών.
* εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου