Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2014

Ο ΕΔΣΝΑ στη Βουλή

ΔΙΟΝΥΣΙΑ - ΘΕΟΔΩΡΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ελπίζουμε η Επιτροπή να συμβάλει στο να βρεθεί ακόμη πιο γρήγορα και ακόμη πιο αποτελεσματική λύση για αυτό το πρόβλημα. 

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω και να ευχαριστήσω για την παρουσία τους στην Επιτροπή την κυρία Κωνσταντίνα Κολοκοτρώνη, συνεργάτη του Αναπληρωτή Υπουργού ΥΠΕΚΑ του κ. Καλαφάτη, τον κ. Σκορδίλη, Γενικό Διευθυντή του Ελληνικού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, τον κ. Στοϊλόπουλο, στέλεχος του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», τον κ. Κιντή, Γενικό Διευθυντή των Τεχνικών Υπηρεσιών της Διεύθυνσης Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, την κυρία Φωτοπούλου, Διευθύντρια Τεχνικών Υπηρεσιών της Διεύθυνσης Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, τον κ. Καρδοματέα, Γενικό Διευθυντή Αναπτυξιακού Προγραμματισμού και Υποδομών της Περιφέρειας Αττικής, τον κ. Οικονομόπουλο, Γενικό Διευθυντή της Ποιότητας ζωής, τον κ. Πάσχο, Νομικό Σύμβουλο  του Περιφερειάρχη Αττικής, τον κ. Αλαβέρα, Σύμβουλο του Περιφερειάρχη Αττικής, τον κ. Κουταλάκη, επίσης Σύμβουλο του Περιφερειάρχη Αττικής, τον κ. Μελέτη, από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, την κυρία Πατραμάνη, επίσης από την Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, τον κ. Τσοκανή, Συντονιστή του Δικτύου Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, τον κ. Δερμιτζάκη, Οικονομικό Υπεύθυνο του Δικτύου Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, τον κ. Σαχίνη, από το Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη, την κυρία Παπαθανασίου, Προϊσταμένη Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής, τον κ. Βέλλιο, Στέλεχος της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής για τους ΧΑΔΑ, τον κ. Τερζή, Υπηρεσιακό Παράγοντα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, τον κ. Κυρκίτσο, Πρόεδρο της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης, τον κ. Σκιαδά, Πρόεδρο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ανακύκλωσης, τον κ. Λουκάτο, Επιστημονικό Σύμβουλο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ανακύκλωσης και τον κ. Κοντόπουλο, επίσης από το Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ανακύκλωσης. Έχουμε, λοιπόν, αρκετούς καλεσμένους στην Επιτροπή μας σήμερα που ενδιαφέρονται για τη συζήτηση και αρκετούς εξ αυτών περιμένουμε να τους δούμε και σε μια επόμενη συνεδρίαση. 




Το λόγο έχει η κυρία Παπαδημητρίου.
ΑΝΝΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ(Αναπληρώτρια Περιφερειάρχης Αττικής και Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα Περιφέρειας Αττικής): Θέλω εκ μέρους της περιφέρειας Αττικής και του περιφερειάρχη Ιωάννη Σγουρού να ευχαριστήσω για την πρόσκληση να συμμετέχουμε, να ενημερώσουμε από πλευράς μας  και να μπορέσουμε να απαντήσουμε στα ερωτήματά σας. Ο κ. Σγουρός θα ήθελε να ήταν εδώ, αλλά βρίσκεται στο εξωτερικό λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων παρουσίας του σε παγκόσμιο αθλητικό συνέδριο.
Στην περιφέρεια Αττικής και στον φορέα διαχείρισης των ΕΔΣΝΑ που συμμετέχουμε ως περιφέρεια  και πρόεδρος είναι ο περιφερειάρχης ο κ. Σγουρός καταβάλουμε μια μεγάλη προσπάθεια να δοθεί λύση στο μεγαλύτερο χρόνιο περιβαλλοντικό πρόβλημα που δεν είναι άλλο από το πρόβλημα  που συζητάμε. Οι άξονες της προσπάθειάς μας είναι 4. Πρώτον, η διασφάλιση της καθημερινής λειτουργίας διαχείρισης των απορριμμάτων με την άψογη κατά το δυνατόν λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής. Δεύτερον η περιβαλλοντική αποκατάσταση των παράνομων χωματερών. Τρίτον η υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ και η ανάπτυξη ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης περιλαμβάνει 4 εργοστάσια επεξεργασίας στερεών αποβλήτων και τέταρτον η προώθηση ενός σύγχρονου σχεδιασμού σύμφωνα με τις πρόσφατες κατευθύνσεις της Ε.Ε. με έμφαση στα θέματα της πρόληψης, της επαναχρησιμοποίησης, της διαλογής στην πηγή και της ανακύκλωσης. Με σκληρή προσπάθεια έχουμε επιτύχει  πρόοδο και στους 4 άξονες, παρά το γεγονός ότι στην ουσία η αρμοδιότητα ήρθε στις αρχές του καλοκαιριού του 2012, δηλαδή μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Παραλάβαμε ένα σύνδεσμο με χρέη  και υπό διάλυση. 
Συγκεκριμένα επισκευάσαμε, αποκαταστήσαμε και λειτουργούμε το μηχανολογικό εξοπλισμό του ΕΔΣΝΑ, αξιοποιώντας το προσωπικό του ΕΔΣΝΑ για τις εργασίες μεταφόρτωσης και υγειονομικής ταφής. Παράλληλα δημοπρατήσαμε την περιβαλλοντική αποκατάσταση των ΧΑΔΑ της Αττικής. Όπως σας είναι γνωστό στις αρχές του έτους δημοπρατήθηκε και η κατασκευή των 4 εργοστασίων επεξεργασίας στερεών αποβλήτων. Ενώ τέλος  προωθούμε όλες τις απαραίτητες μελέτες και όλες τις  προπαρασκευαστικές ενέργειες για τα θέματα πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης, διαλογής στην πηγή και ανακύκλωσης που θα εναρμονιστούν με το εθνικό σχέδιο πρόληψης  που ετοιμάζει το ΥΠΕΚΑ. 
Θέλω να αναφερθώ ιδιαίτερα και με μεγαλύτερη έμφαση στο ζήτημα της περιβαλλοντικής αποκατάστασης των παράνομων χωματερών, που θα είναι και το βασικότερο θέμα σήμερα  για συζήτηση. Μέχρι πρόσφατα στην Αττική όπως και σε ολόκληρη τη χώρα τα σκουπίδια τα πέταγαν σε χωματερές ή τα έκαιγαν. Η άθλια αυτή κατάσταση είναι γνωστή σε όλους μας, έχει δυσφημίσει την πατρίδα μας και πρέπει να κάνουμε ότι περνά από το χέρι μας έτσι ώστε σύντομα να αποτελεί θλιβερό παρελθόν.
Θυμίζω ότι λειτουργούσαν τόσο στο ηπειρωτικό τμήμα της Αττικής όσο και στα νησιά της οι ακόλουθοι χώροι ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων ΧΑΔΑ και τους αναφέρω για να τους θυμηθούμε ονομαστικά. Στον Αυλώνα του δήμου Ωρωπού, στα Καλύβια Θωρικού του δήμου Σαρωνικού, στην Κερατέα του δήμου Λαυρεωτικής, στην Ανάβυσσο του δήμου Σαρωνικού, στο Βαρνάβα του δήμου Μαραθώνα, στο Γραμματικό του δήμου Μαραθώνα, στον Κάλαμο του δήμου Ωρωπού, στο Καπανδρίτι του δήμου Ωρωπού, στη Μαλακάσα του δήμου Ωρωπού, στη Παλαιά Φώκαια του δήμου Σαρωνικού, στο Πολυδένδρι του δήμου Ωρωπού, στο δήμο Κορωπίου, στο δήμο Λαυρεωτικής, στο δήμο Μαρκοπούλου Μεσογαίας, στο δήμο Παιανίας, στη Νέα Μάκρη του δήμου Μαραθώνα, στα Βίλια του δήμου Μάνδρας, στις Ερυθρές του δήμου Μάνδρας, στην Οινόη του δήμου Μάνδρας, στο δήμο Μεγάρων, στο δήμο Κερατσινίου, στο δήμο Αγκιστρίου, στα Αντικύθηρα, στα Κύθηρα, στα Μέθανα, στο δήμο Πόρου, στο δήμο Σπετσών, στο δήμο Υδρας, στο δήμο Νίκαιας,  στο δήμο Σαλαμίνας, στο δήμο Τροιζηνίας. Για συντόμευση χρόνου δεν αναφέρω τις ιδιαίτερες θέσεις σε όλους αυτούς τους δήμους.
Δώσαμε πολύ σκληρό αγώνα για να φύγουμε από αυτή την άθλια κατάσταση. Αεροφωτογραφήσαμε νομίζω πρώτοι ως περιφέρεια Αττικής όλους τους ΧΑΔΑ, για να έχουμε εικόνα  της πραγματικής τους κατάστασης. Το σύνολο της δουλειάς αυτής έχει αναρτηθεί ήδη στο site  της περιφέρειας Αττικής.  Προωθούμε μέσα από τον ΕΔΣΝΑ  ένα πρόγραμμα συστηματικής αεροφωτογράφησης ανά δίμηνο ώστε να παρακολουθούμε την εξέλιξη της κατάστασής τους  και να διαπιστώνουμε αν γίνεται παράνομη απόρριψη απορριμμάτων και όλα αυτά πολύ πριν εκδοθεί  η πρόσφατη εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας του ΥΠΕΚΑ. Παράλληλα  εκδόθηκαν αποφάσεις για τις οποίες απαγορεύτηκε  η χρήση των ΧΑΔΑ. Χρηματοδοτήθηκαν με κοινοτικούς πόρους μελέτες για την μελλοντική τους αποκατάσταση. Επίσης με κοινοτικούς πόρους τόσο του Γ’ όσο και του Δ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης χρηματοδοτήθηκαν τα έργα αποκατάστασης. Στις 29 Νοεμβρίου του 2012 ο ειδικός διαβαθμιδικός σύνδεσμος νομού Αττικής ΕΔΣΝΑ, στον οποίο πρόεδρος είναι ο κ. Σγουρός όπως σας ανέφερα, δημοπράτησε την αποκατάσταση των τελευταίων 11 ΧΑΔΑ. Οι διαγωνισμοί έγιναν με επιτυχία, παρά το πρωτοφανές γεγονός ότι η  ΠΟΕ ΟΤΑ και η ΕΜΔΥΔΑΣ κήρυξαν στάση εργασίας για να αποτρέψουν την πραγματοποίησή τους. Η χώρα έχει ήδη καταδικαστεί, όπως ακούσαμε  μετά από προσφυγή της Επιτροπής των ευρωπαϊκών κοινοτήτων κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας. 
Δεν θα διαβάσω ένα μέρος της απόφασης που είχα σημειώσει. Μας έβαζε όριο το 2007, το 2013 ακούσαμε ήδη ότι έχουμε τουλάχιστον 73 ενεργές χωματερές και άλλες 316 για αποκατάσταση. Από τους 73 ενεργούς ΧΑΔΑ, οι 31 βρίσκονται σε νησιωτικές περιοχές, εκ των οποίων οι 28 είναι οι μόνοι χώροι διάθεσης απορριμμάτων στο αντίστοιχο νησί. Για να φτάσουμε στη δημοπράτηση της 29ης Νοεμβρίου του 2012 είχε προηγηθεί άγονη δημοπράτηση στις 25.9.2012. Επαναλάβαμε το διαγωνισμό στις 12.10.2012, όπου δυστυχώς υπήρξε πάλι αναβολή λόγω κινητοποιήσεων.
Με τη δημοπράτηση των έξι εργολαβιών συνολικού προϋπολογισμού 21,8 εκατ. € από κοινοτικούς πόρους και συγκεκριμένα με πόρους από το Π.Ε.Π. Αττικής αποκαθιστούμε περιβαλλοντικά τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων στις περιοχές Καλύβια, Κερατέα, Κάλαμος, Βαρνάβας, Γραμματικό, Αυλώνας, Παλαιά Φώκαια, Μέγαρα, Μέθανα, Σπέτσες και Αγκίστρι. Παράλληλα αποφεύγουμε βαρύτατα πρόστιμα που απειλούν τη χώρα όσο το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει.
Η πολιτική που προωθήθηκε αρχικά από την Ε.Ε. ήταν, όπως ακούστηκε, η υγειονομική ταφή των απορριμμάτων, δηλαδή, η κατάργηση των ΧΑΔΑ. Η πολιτική αυτή προωθήθηκε με την Οδηγία 31 του 1999 που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με την ΚΥΑ 29407 του 2002. Αυτό όμως ήταν το πρώτο βήμα. Η Ε.Ε. προχώρησε τον προβληματισμό της και το 2008 εξέδωσε την Οδηγία 98 που θέσπισε τη γνωστή ιεραρχία πέντε βαθμίδων στη διαχείριση των απορριμμάτων. Η εξέλιξη συνεχίστηκε με την περαιτέρω ανάπτυξη της ιδέας ότι τα απόβλητα είναι στην ουσία πόρος και μάλιστα ανανεώσιμος.
 Έτσι έχουμε τις 20/9/11 την ανακοίνωση της Επιτροπής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο Συμβούλιο, στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και στην Επιτροπή των Περιφερειών με τον τίτλο «Χάρτης πορείας για μια αποδοτική από πλευράς πόρων Ευρώπη». Ο χάρτης αυτός θέτει σε προτεραιότητα τη διαχείριση των αποβλήτων ως πόρο και προκρίνει την ανακύκλωση και την επεξεργασία των αποβλήτων έναντι της διάθεσης σε χώρο υγειονομικής ταφής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσοι στη χώρα μας υποστηρίζουν ότι μπορεί να συνεχιστεί και στο μέλλον η ταφή των απορριμμάτων χωρίς επεξεργασία για ανάκτηση χρήσιμων υλικών και ενέργειας είναι εκτός πραγματικότητας. Εκτός εάν θέλουμε να φτάσουμε στο σημείο να πληρώνουν οι δήμοι δηλαδή οι πολίτες από 1.1.14 πρόστιμο 35 € ανά τόνο για ανεπεξέργαστα απορρίμματα που οδηγούνται προς ταφή, σύμφωνα με το νόμο 4042 του 2012 που ενσωμάτωσε στο εθνικό δίκαιο την Οδηγία 98 του 2008.
Στην Αττική λοιπόν προχωρήσαμε και ένα βήμα παραπάνω. Προκηρύξαμε την κατασκευή τεσσάρων ολοκληρωμένων μονάδων επεξεργασίας στερεών αποβλήτων που ουσιαστικά αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα στη χώρα μας. Τα εργοστάσια δεν θα λύσουν μόνο το περιβαλλοντικό πρόβλημα της Αττικής. Αποτελούν μια μεγάλη επένδυση, θα προσφέρουν θέσεις εργασίας και μάλιστα γίνονται με την επίβλεψη ενός δημόσιου φορέα, όπως είναι ο ΕΔΣΝΑ. Τόσο κατά τη φάση κατασκευής, όσο και κατά τη φάση λειτουργίας των εργοστασίων θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και μάλιστα θα αξιοποιηθούν και νέες ειδικότητες από τις επιστήμες περιβάλλοντος. Όσοι αντιδρούν στην κατασκευή τους πρέπει να ξέρουν ότι κινδυνεύουμε να χάσουμε τα κοινοτικά κονδύλια ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ μόνο για τα στερεά απόβλητα εάν δεν συμβασιοποιηθούν τα έργα μέχρι το τέλος του 2013.
Το θέμα ανέδειξε πρόσφατα και ο κ. Χαν με την επιστολή του προς τον πρωθυπουργό της χώρας μας. Σε αυτήν επισημαίνει και τον κίνδυνο απώλειας των διατεθειμένων κοινοτικών πόρων για τη διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων και της ταυτόχρονης επιβολής προστίμων για τη μη αποκατάσταση των ΧΑΔΑ. 
Εμείς, ως περιφέρεια Αττικής, αναδείξαμε το θέμα πολύ πριν και όσο πιο δυνατά μπορούσαμε, παράλληλα με την ανάγκη η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων, των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ΕΔΣΝΑ και των αντισταθμιστικών οφειλών. Απαλλοτριώσεων που ως γνωστόν έφτασαν σε τιμές τραγικές, που μπορούμε με δυσκολία να πληρώσουμε. Υπάρχουν τουλάχιστον 25 δημόσιες τοποθετήσεις του Περιφερειάρχη Αττικής, μόνο τον τελευταίο χρόνο, είτε σε συναντήσεις που είχε με θεσμικούς παράγοντες, είτε σε συνεδριάσεις του περιφερειακού μας συμβουλίου για το θέμα των προστίμων για τον κίνδυνο να χάσουμε τη χρηματοδότηση σε περίπτωση που δεν συμβασιοποιηθούν τα έργα μέχρι τέλους του ΄13.
Και ο Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Κρεμλής, τόνισε την αναγκαιότητα ολοκληρωμένης διαχείρισης αποβλήτων στο πρόσφατο πρώτο αναπτυξιακό συνέδριο που διοργάνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης. Έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στην έγκαιρη απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων για τα νέα έργα υποδομών, αλλά και στην αποκατάσταση των ΧΑΔΑ. Επίσης, τόνισε ότι η πολιτική περιβάλλοντος δεν θα πρέπει να αποτελεί μια κάθετη πολιτική, ένα μόνο άξονα, αλλά θα πρέπει να διαπερνά οριζόντια όλες τις πολιτικές και τους άξονες του νέου ΕΣΠΑ. Η διασφάλιση σύγχρονων συστημάτων διαχείρισης αποβλήτων, επισημαίνεται στο κείμενο θέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξη συμφωνίας εταιρικής σχέσης για την περίοδο 2014 - 2020, δηλαδή, για το νέο ΕΣΠΑ ειδικά για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα αποτελεί προτεραιότητα χρηματοδότησης και τονίζεται ότι η Ελλάδα πρέπει να εγκαταλείψει την υγειονομική ταφή και να υιοθετήσει σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης αποβλήτων. 
Με την κατασκευή των εργοστασίων και τη συνδυαστική εφαρμογή όλων των απαιτούμενων από την κοινοτική και εθνική νομοθεσία δράσεων η Αττική μπαίνει επιτέλους στο χάρτη των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών περιφερειών που διαθέτουν σύγχρονες υποδομές και μεθόδους επεξεργασίας των απορριμμάτων τους.

Το λόγο έχει η κυρία Καφαντάρη.
ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ: Θεωρώ πολύ σημαντική τη συζήτηση σήμερα και είναι από τα πρώτα θέματα, όταν ξεκίνησε η Επιτροπή στην παρούσα θητεία της Βουλής, που είχαμε πει, ότι πρέπει να συζητήσουμε το θέμα της διαχείρισης. Έστω και τώρα το συζητάμε.
Θεωρούμε, λοιπόν, ότι είναι μια συνέχεια της επίκαιρης επερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ την προηγούμενη Παρασκευή στη Βουλή, όπου συζητήθηκε το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Θα ήθελα να πω, σε σχέση με κάποια σημεία που ανέφερε η κυρία γραμματεύς του Υπουργείου, ότι στη διακομματική συναίνεση σαφώς δεν είμαστε αντίθετοι και συμφωνούμε στην εφαρμογή της Οδηγίας. Διακομματική συναίνεση, όμως, δεν μπορούμε να πούμε όταν προωθούνται τα εν λόγω σχέδια στη διαχείριση απορριμμάτων, που συζήτησαν κατά κόρον και στην προηγούμενη συνεδρίαση της Βουλής στην επίκαιρη επερώτηση. Μπορεί να λέμε ναι στην Οδηγία, αλλά αυτή τη στιγμή όταν μιλάμε για την Ευρώπη δεν μπορούμε να ξεχνάμε τις συστάσεις προς τα κράτη - μέλη του ελεγκτικού συνεδρίου της Ε.Ε. υπ' αριθμόν 20, που μιλάει για αμφισβήτηση ακόμη και χρηματοδότησης, εάν μιλάμε για σύμμεικτα απορρίμματα, πράγμα για το οποίο δεν απάντησε ούτε ο αναπληρωτής Υπουργός ο κ. Καλαφάτης στη Βουλή.
Δεύτερον, θέλω να πω ότι μιλάμε για την Ευρώπη και για στρατηγικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που δεν υπάρχουν στους περισσότερους περιφερειακούς σχεδιασμούς. Νομίζω, ότι μπορεί να υπάρχει και ένας στον οποίο υπάρχει.
Επιβεβαιώνεται και με αυτά που ακούσαμε από το ΥΠΕΚΑ, όπως και ο Υπουργός είπε στη Βουλή, ότι η αναθεώρηση του εθνικού σχεδιασμού, όπως και το εθνικό σχέδιο πρόληψης θα ολοκληρωθούν μετά τους διαγωνισμούς των ΣΔΙΤ και αυτό είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα.
Επίσης, ο κ. Υπουργός δεσμεύτηκε ουσιαστικά για διαβούλευση για την αναθεώρηση για τον εθνικό σχεδιασμό. Για μας αυτό είναι κατόπιν εορτής, γιατί θα προχωρήσουν οι διαδικασίες των ΣΔΙΤ, και μετά  η  διαβούλευση με τα κόμματα.
Θα αναφερθώ ουσιαστικά για το ΠΕΣΔΑ Αττικής. Όπως ανέφερε και ο Αντιπεριφερειάρχης νοτίου Αιγαίου, καλό θα ήταν σήμερα να είναι εδώ, επειδή το θέμα της αναθεώρησης των ΠΕΣΔΑ ουσιαστικά εναπόκειται στους ΦΟΔΣΑ και θα έπρεπε να υπάρχει εδώ εκπρόσωπος των ΦΟΔΣΑ. Προκειμένου και την Αττική ευχαριστούμε την κυρία Αντιπεριφερειάρχη που μας μετέφερε αυτά τα οποία κατά καιρούς έχουμε ακούσει πολλές φορές και από τον κ. Σγουρό και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, γιατί έχουν γίνει συζητήσεις. Θα έλεγα ότι καλό θα ήταν να υπήρχε και εκπρόσωπος ΕΔΣΝΑ, διότι αυτό είναι άλλωστε και κάτι το οποίο προβλέπεται και από τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ 2, δηλαδή, την αναθεώρηση των ΠΕΣΔΑ, να αναλαμβάνουν οι αρμόδιοι ΦΟΔΣΑ.
Θέλω να θέσω ένα ερώτημα στην Αντιπεριφερειάρχη Αττικής. Τι ενέργειες έχει κάνει η Διεύθυνση Περιβάλλοντος Περιφέρειας Αττικής εδώ και ένα χρόνο για τη συγκεκριμένη υποχρέωση, δηλαδή, για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ που θα περάσει στον ΕΔΣΝΑ. Εάν υπάρχει ένα συγκεκριμένο αρχείο και αν είναι δυνατόν να μας δοθεί σε γνώση μας.
Επίσης, υπάρχει κάποια βάση δεδομένων για τη διαχείριση των απορριμμάτων; Υπάρχει κάποια Υπηρεσία που συλλέγει στοιχεία; Να υπάρχει, δηλαδή, επίσημη καταγραφή του τι γίνεται και ποια Υπηρεσία είναι αυτή όσον αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Σχετικά με τους ΧΑΔΑ και τις αποκαταστάσεις που γίνονται σε όλη τη χώρα, ποιο είναι το επίπεδο των στοιχείων και η αξιοπιστία των δεδομένων, που είναι προϋπόθεση για το σχεδιασμό και τη μελέτη αυτών των έργων των αποκαταστάσεων; Αυτό το ρωτάω, γιατί  γνωρίζω, ότι η ευρωπαϊκή επιτροπή πολλές φορές μας έχει πει για έλλειψη αξιόπιστων στοιχείων.
Υπάρχει τεχνική και οικονομική αξιολόγηση για τα έργα που γίνονται, ήδη, όσον αφορά τους ΧΥΤΑ και τους ΧΥΤΥ  και, κυρίως, εάν υπάρχει κάποια αξιολόγηση για τη λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας και για τα ΚΔΑΥ. Σχετικά με το  ΕΜΑΚ της Φυλής που λειτουργεί εδώ και δέκα χρόνια υπάρχει κάποια αξιολόγηση για το έργο του; Διότι πιστεύουμε, ότι μόνο αν αξιοποιήσουμε θετικά ή αρνητικά και υπάρξει μια εμπειρία, μπορούμε να συζητήσουμε για ορθολογικό σχεδιασμό!
Η μονάδα μηχανικής ανακύκλωσης σύμμεικτων στη Δυτική Αττική στη Φυλή είναι μια σοβαρή περίπτωση, που καλό είναι να υπάρχει μια αξιολόγηση για το πώς λειτουργεί.
Τώρα με τους ΦΟΔΣΑ θα επανέλθω σε ένα άλλο ερώτημα. Γνωρίζουμε ότι προχωρεί η συγχώνευση των περιφερειακών ΦΟΔΣΑ και έχει δοθεί παράταση για τη συγχώνευση αυτή. Ποια είναι η κατάσταση σήμερα; Τι προσωπικό υπάρχει; Τι θα γίνει με τη στελέχωση αυτών των ενιαίων ΦΟΔΣΑ; Η Κυβέρνηση τι σκέφτεται σε σχέση με το αν υπάρχει μια ομάδα εργασίας για την αλλαγή αυτού του θεσμικού πλαισίου και ποιες είναι οι σχετικές προθέσεις της σχετικά με τη διαβούλευση που θα γίνει για τις συγχωνεύσεις των περιφερειακών ΦΟΔΣΑ; 

ΜΑΡΙΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΟΥ (Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Σε ό,τι αφορά στην ερώτηση της κ. Καφαντάρη για τα ΠΕΣΔΑ, για το αν έχουν ΣΜΠΕ. Δεν έχουν μέχρι στιγμής, γιατί δεν είχαν την υποχρέωση να έχουν, λόγω των μεταβατικών διατάξεων για την σταματήσει της οδηγίας Β. Αυτά, όμως, που αναθεωρούνται από δω και πέρα έχουν ΣΜΠΕ, όπως αυτό που έγινε στην Κρήτη και ήταν το πρώτο που επανεξετάστηκε.
Σε ό,τι αφορά στην έγκριση ΑΕΠΟ Περιβαλλοντικών Όρων….. Πράγματι, έτσι είναι η προβλεπόμενη διαδικασία, όπου δεν είναι σαφή τα πράγματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να έχει προηγηθεί. Αυτό είναι ένα θέμα, για το οποίο συζητάμε με τον κ. Μαντζούφα συστηματικά. Η περιβαλλοντική αδειοδότηση δεν κάνει «σκόντο» επειδή θα υπάρχει το …. και θα έχει προηγηθεί. Αυτό ενδέχεται να φέρει πρόβλημα στον ανάδοχο, αν δεν είναι σύννομος, σε ό,τι αφορά στην περιβαλλοντική αδειοδότηση. Αυτό δεν ξέρω πώς μπορεί να επιλυθεί, όταν φτάσει η στιγμή. Πάντως, η εκτίμηση που επικρατεί, είναι ότι μπροστά στον κίνδυνο, γιατί είναι γνωστή η νομοθεσία και τα όρια παρέμβασης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ελπίζει κανείς, ότι θα είναι σύννομες οι τεχνικές και όλα όσα θα υποβάλει στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. 
Σε ό,τι αφορά στο αν έχουμε αξιόπιστα στοιχεία. Δεν ξέρω, κατά πόσο είναι αξιόπιστα και αν έχει εντοπιστεί ότι υπάρχουν, ενδεχομένως, προβλήματα. Ίσως, να υπάρχουν στον βαθμό καταγραφής και λεπτομέρειας των πληροφοριών. Όμως, με βάση τη νομοθεσία, είμαστε υποχρεωμένοι εμείς ως Υπουργείο να κρατάμε μια βάση δεδομένων, η οποία βασίζεται στις εκθέσεις συμμόρφωσης, που μας στέλνουν οι παραγωγοί, οι ΦΟΔΣΑ και τις εκθέσεις που φέρνουν ως προς τα στοιχεία. Πρωτογενώς, εμείς κρατάμε στοιχεία, που είναι δική μας αρμοδιότητα, όπως οι σε διασυνοριακές διακινήσεις αποβλήτων. Προσπαθούμε να εντάξουμε, να εκσυγχρονίσουμε το σύστημα καταγραφής, όσο γίνεται, σε επίπεδο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Είναι ένα δύσκολο θέμα. Θα προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε στο μέλλον πάνω σε αυτό.
Σε ό,τι αφορά στη συγχώνευση των ΦΟΔΣΑ. Υπάρχει, πράγματι, μία ομάδα εργασίας, όπως είπατε. Το θέμα της συγχώνευσης είναι κρίσιμο. Δεν αναφέρθηκα αναλυτικά στην εισήγησή μου, αλλά το θέμα της δημιουργίας περιφερειακών φορέων, βιώσιμων και ικανών, να αναλάβουν, πέρα από τα αστικά απόβλητα και το σύνολο άλλων ρευμάτων, άρα, να έχουν και ισχυρή τεχνογνωσία και ισχυρή βάση τεχνικών υπηρεσιών κ.λπ., ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε ένα πιο σύγχρονο έργο, είναι κρίσιμο και ζωτικό. 
Όπως ξέρετε, έχει δοθεί μία παράταση για τη συγχώνευση των φορέων στη νομοθεσία του «Καλλικράτη» που την επέβαλε. Αυτή τη στιγμή, η ομάδα εργασίας έχει επεξεργαστεί εναλλακτικά σενάρια για την βελτιστοποίηση της συγχώνευσης, τα οποία παραδίδει, οσονούπω, στην πολιτική ηγεσία για να τα σταθμίσει. Το θέμα της στελέχωσης και της κατοχύρωσης των θέσεων εργασίας είναι από τα βασικά κριτήρια της επιλογής των σεναρίων. Υπάρχει ένα ζήτημα, ανάμεσα στο γεγονός ότι κάποιοι από τους ΦΟΔΣΑ είναι με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας και κάποιοι είναι με ΝΠΔΔ και δεν είναι αυτονόητη η συγχώνευσή τους. Είναι ένα από τα θέματα που εξετάζονται και φαντάζομαι τις επόμενες ημέρες που θα μιλήσετε, θα είναι και οι εκπρόσωποι των ΦΟΔΣΑ και θα το δείτε πιο αναλυτικά. Πάντως, είναι ένα από τα ανοιχτά θέματα, στο οποίο δουλεύουμε στην κατεύθυνση της εφαρμογής της νομοθεσίας, να έχουμε ισχυρούς περιφερειακούς φορείς.

ΑΝΝΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (Αναπληρώτρια Περιφερειάρχης Αττικής και Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα Περιφέρειας Αττικής): Μετά τα μεγάλα λόγια του κ. Τατούλη εγώ θα επικεντρωθώ και θα προσπαθήσω να απαντήσω στην ερώτηση που είχε κάνει η κυρία Καφαντάρη.
Ως προς τον κ. Σγουρό σας απάντησα ότι έχει προσκληθεί εδώ και ως Περιφερειάρχης Αττικής – τον αναπληρώνω εγώ - και ως Πρόεδρος του Ε.Δ.Σ.Ν.Α., μιας και έχει και τις δύο ιδιότητες.
Ρωτήσατε για το τι έχει κάνει μέχρι τώρα η αρμόδια Διεύθυνση Περιβάλλοντος Περιφέρειας  Αττικής. Δεν είναι αρμόδια η Διεύθυνση Περιβάλλοντος Περιφέρειας Αττικής, είναι αρμόδιος ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. και είχε ανατεθεί από την προηγούμενη κρατική περιφέρεια και νυν αποκεντρωμένη διοίκηση, που είχε και τη διαχειριστική αρχή.. Εκπονείται, ήδη, και έχει ανατεθεί μελέτη ως προς την τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ και ΣΜΠΕ.
Επίσης, ρωτήσατε εάν υπάρχει αρχειακό υλικό που βρίσκεται στον ΕΔΣΝΑ και εάν οργανώνεται βάση υποδομών. Υπάρχει μεγάλο αρχειακό υλικό και βάση υποδομών, όπως ρωτήσατε, νομίζω ότι προσπαθεί να κάνει το ΥΠΕΚΑ.
Τώρα ως προς το υλικό του ΕΣΝΑ, είχε ανατεθεί στον ΕΣΔΑ μια ολοκληρωμένη μελέτη απογραφής για όλο το υλικό, για όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, η οποία παραδόθηκε στην Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΣΝΑ στην 19η συνεδρίαση της. Θα προχωρήσει σε μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση σύμφωνα με το τέταρτο άξονα του προγραμματισμού μας.
Ως προς τη διαφάνεια, επειδή είναι  βασικό μέλημα και του κ. Σγουρού του Προέδρου του ΕΣΝΑ, πρέπει να σας ενημερώσω ότι όλες τις συνεδριάσεις του ΕΣΝΑ είναι ανοιχτές και μεταδίδονται από την τηλεόραση από το web tv συνέχεια. Δεν είναι ποτέ καμία συνεδρίαση κλειστή.
Δεν θέλω να μιλήσω γενικότερα πολιτικά. Ως πολίτη και όχι ως Αντιπεριφερειάρχης είχα την ανάγκη λίγο να υποστηρίξω το Συμβούλιο της Επικρατείας λέγοντας μια κουβέντα πολιτική. Εδώ και σ' αυτό το κομμάτι καλούμαστε σ' αυτό τον τόπο να λύσουμε πολλά προβλήματα,  όταν ερχόμαστε στο συν ένα, δηλαδή, όταν έπρεπε εδώ και δέκα χρόνια να έχουν λυθεί πολλά προβλήματα, με ατέλειωτες αδυναμίες που τις ξέρουμε και τις συζητάμε όλοι.
Πράγματι, πρέπει να κάνουμε υπερβάσεις ως προς το περιβάλλον, γιατί  στην Ελλάδα ήμασταν πάρα πολύ πίσω. Λόγω της στρεβλής ανάπτυξης το περιβάλλον είχε υποστεί μεγάλες κακώσεις και, ενδεχομένως, μέσα από υπερβολές του Συμβουλίου της Επικρατείας - ξέρετε στην ιστορία υπάρχουν κύκλοι- έγινε μια προσπάθεια διάσωσης.
Επομένως, δεν νομίζω ότι κάποτε το Συμβούλιο της Επικρατείας ήταν καλό όταν, κατά την άποψή πολλών από εδώ μέσα, είχαν διασωθεί κάποια λίγα πράγματα στην Ελλάδα και τώρα είναι κακό.
Ένιωθα ως πολίτης να υπεραμυνθώ ενός θεσμού. Έχουμε ανάγκη από θεσμούς να λειτουργούν και να υψώνουν τη φωνή τους. Σας ευχαριστώ και συγνώμη για την πιο προσωπική παρέμβαση.

Στο σημείο αυτό η Πρόεδρος της Επιτροπής κάνει τη γ΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της. Παρόντες είναι οι Βουλευτές κ.κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου